پاسخ بهچرا نمی توانم شماره گیری کنم؟(این قضیه به دلایل مختلف اتفاق می افتد)

اولین چیزی که باید چک کنید، این است که لایه فیزیکی با کانالd یا (d channel) بالا آمده باشد. وقتی که این کار با موفقیت انجام شد و همه چیز خوب به نظر می رسید، می توانید سراغ مراحل بعدی بروید. برای تست به آدرس زیر مراجعه کنید //wiki.sangoma.com/wanpipe-linux-asterisk-debugging.
 
1) عامل اصلی که مانع تماس شما می شود این است که pridialplan باید در chan_dahdi.conf یا zapata.conf که در /etc/asterisk/ قرار گرفته است، تنظیم شود. این ویژگی همانطور که در voip-info.org شرح داده شده، این است که برخی از سوئیچ ها به سادگی به تنظیم شما نیاز دارند. بنابراین هر مورد را امتحان کنید و از restart شدن استریسک در هر نوبتی که تغییراتی اعمال می کنید، مطمئن شوید.
PRI/BRI
 
Pridialplan: گزینه ای مورد نیاز برای برخی (به ندرت) سوئیچ هایی که به یک پارامتر انتقالی dialplan نیاز دارند را تنظیم می کند. این ویژگی توسط بیشتر سوئیچ های PRI نادیده گرفته می شود. ممکن است این ویژگی بر روی برخی سخت افزارها مورد نیاز باشد. گزینه های معتبر عبارتند از: ناشناخته، محلی، خصوصی، ملی و بین المللی
این ویژگی می تواند بدون تغییر و در حالت پیش فرض باقی بماند. تنظیم پیش فرض: Default: national.
pridialplan=local
 
2)دلیل دوم Caller ID است. برخی شرکتهای مخابراتی نیاز دارند که شناسه تماس خاصی(CID) را در زمان برقراری تماس، ارسال کنید. در حال حاضر بعضی از شرکت های مخابراتی تنها به بخشی از شماره فرستاده شده به آنها نیاز دارند. که می تواند 4 شماره آخر یا شماره بدون کد محلی باشد. حال سعی کنید این ویژگی را امتحان کنید، حتی اگر شرکت مخابراتی به شما اطمینان داده باشد که به آن نیازی نیست، چون مواردی پیش آمده است که این شرکتها عدم نیاز به آنرا اعلام کرده اند اما در نهایت مشخص شده که واقعا به این مورد نیاز داشته اند.
 
3) آخرین موردی که ممکن است اشکالاتی را در تماس ها ایجاد کند، نوع سوئیچ بکار رفته است. در این قسمت تمام سوئیچ های احنمالی آنالوگ با توصیفی از voip-info.org نشان داده شده است. توجه داشته باشید که این موارد را در /etc/asterisk/chan_dahdi.conf یا در /etc/asterisk/zapata.conf اعمال کنید.
Switchtype: نوع سوئیچ PRI استفاده شده را تنظیم می کند. تنظیمات پیش فرض عبارتند از Default: national
مقادیر مورد قبول عبارتند از:

 
4) در صورت تداوم مشکل، به آدرس //wiki.sangoma.com/wanpipe-linux-asterisk-debugging  مراجعه کنید و تمام جزئیات را در مرحله 9 برای PRI و مرحله 8 برای BRI ارسال کنید. علاوه بر این توجه داشته باشید که اگر تماس های خروجی در زمانی که کانال d بالاست، برقرار نشوند، این مسئله مربوط به سنگوما یا شرکت مخابراتی نیست. بهتر است برای هماهنگی با شرکت مخابراتی در سمت خودمان، بعضی تنظیمات را انجام دهیم.
تنظیمات پیش فرض تقریبا تمام وقت کار می کنند، اما گاهی اوقات شرکت های مخابراتی نیاز دارند که بعضی پارامترهای اضافی به آنها ارسال شوند (همانطور که در مراحل قبلی مشاهده کردید). بنابراین هماهنگ بودن اطلاعات ارسالی با اطلاعاتی که مخابرات در دست دارد، عاملی مهم محسوب می شود و همین امر ممکن است باعث رد تماس ورودی از سمت شرکت مخابراتی شود که در این حالت باید صورت وضعیت تماس ها را به شرکت مذکور برده و دلیل رد تماس ها پرسیده شود.  در این شرایط با مشاهده لیست مذکور می توانند علت را بررسی کرده و به ما اعلام کنند که در سمت خودمان به اعمال چه تغییراتی نیاز داریم.